-
Így lettünk mi Zöld Óvoda
Hosszú évek óta tudatosan készültünk arra, hogy gyermekeinkbe is elültessük a természet iránt érzett szeretetet, annak megóvását, környezetünk védelmét. Legfontosabb egy elkötelezett, a környezetünkért, a környezeti nevelésért tenni képes nevelőtestület, felnőtt közösség.
1. 1. Helyi pedagógiai programok elkészítése (1995)
- Adaptáció vagy programírás?!
- Elvárás volt, hogy az Országos Alapprogramra épüljön
- Környezeti nevelés megjelenése
1. 2. ÖMIP elkészítése (1998)
- Elvárások megfogalmazása az óvodákkal szemben
- Prioritások kijelölése
1. 3. HPP, IMIP módosítása összhangban az ÖMIP módosításával (2005)
- Kiemelten meg kell jelennie a környezeti nevelésnek és ezzel az egészséges életmódra nevelésnek
1. 4. Helyzetelemzés a zuglói Hétszínvirág óvodában
- Saját pedagógiai programot írtunk
- Adottságok, tényezők számbavétele (környezet, tárgyi-és személyi feltételek, családok összetétele stb.)
- Fő irányvonal megjelölése: Környezet tevékeny megismerése
1. 5. Helyi programunk működtetése, folyamatos felülvizsgálata
- Fő irányvonal megtartása mellett melyek azok a területek, amelyek hangsúlyosabbak legyenek? – egészséges életmódra nevelés, egyéni fejlesztés és diferenciált bánásmód
- Programbeválás mérésénél környezeti tartalmak hangsúlyosabb megjelenése
- A környezeti programok körének bővítése
- Zöld Óvoda cím megpályázása
- Tevékenységek, amit a Zöld óvoda jegyében végzünk
-
Csoportok kialakítása
- gyermek-és természetbarát jegyek - bútorok, tároló kosarak, játékok, világítás
- élhető és élvezhető legyen - virágok, növények és színeik megjelenése
- növényápolás, állatgondozás
- természetsarok kialakítása
- HYLA légtisztító és illóolajok használata
-
Óvoda udvarok kialakítása
- biztonságos játékeszközök – többféle mozgásforma végzése
- megfelelő, nem mérgező növények ültetése
- megfelelő, többféle talaj kialakítása
- Kresz park
- Pancsolás, árnyékolás biztosítása nyáron
- Ivó kút építése
-
Kiskert kialakítása
- minden csoportnak saját kert rész kialakítása
- növénygondozás, növény fejlődésének nyomonkövetése
- sziklakert építése
- gyermek méretű kerti szerszámok használata
- Komposztáló létrehozása
- Szelektív hulladékgyűjtés
-
Környezeti programokban, versenyeken való részvétel
- műanyag palack zsugorítása
- italos karton gyűjtése
- papírgyűjtés (rontott, újság) szelektíven
- elemgyűjtő versenyen való részvétel
- Kirándulások szervezése a természetbe, látogatások szervezése az épített környezetünkbe (pl: Rendőrmúzeum, Tűzoltóság, Parlament, piac, Rákos patak, stb.)
- Természet-és környezetvédelem „zöld” jeles napjainak – Állatok napja, Víz Világnapja, Föld napja stb. - beépítése a csoport tevékenységrendszerébe
-
A környezeti nevelés szorosan összefonódik az egészséges életmódra neveléssel. Ezt az alábbi tevékenységekkel valósítjuk meg:
- zöldség-és gyümölcsfogyasztás naponta
- egészségnapi rendezvény – ételbemutató, kostoló
- lehetőség biztosítása a délutáni szabadidős tevékenységekre
-
Madarász program több csoportban
- Madáretető, madárodu elhelyezése az udvaron
- Óvodai benti programok és kinti kirándulásos programok (megfigyelések, etetések, gyűrűzések stb.)
- Rendszeres Állatkert látogatás – kis vöröspanda „Tündike” örökbefogadása, az ezzel járó feladatok ellátása
- Dohányfüst mentes óvodai programok szervezése
- Madárbarát kert cím megpályázása - folyamatban
- Takarékossági tevékenységek – víz, energia, papír
- Erdei óvodai tábor szervezése
- Célja: a gyermekek kiszakadva a városi környezetből, jó levegőn, csodálatos környezetben, aktívan töltsenek el egy kellemes hetet.
- A pihenés alatt megismerkednek egy mintagazdasággal, az erdő élővilágával, ehhez kapcsolódó kézműves tevékenységekkel.
- Helye: PATCA – Katica tanya
- Szakmai továbbképzéseken, konferenciákon való részvétel – „Környezetkultúra az óvodában” című képzés, ZOO pedagógiai képzés, Mentálhigiénés képzés és „Szobában és szabadban……” című képzés
- Pályázatsegítő gondolatok a „Zöld Óvoda” cím elnyeréséhez
- Az önértékeléshez az elmúlt 3 év munkájának áttekintése.
- A Kritériumrendszer megismerése.
- A Kritériumrendszerben foglaltak és az elmúlt 3 év nevelőmunkájának összehasolító elemzése után döntés a pályázat beadásáról.
- Gyűtőmunka végzése a kinyomtatott mellékletek alapján – Önértékelési melléklet (újonnan és másodszora pályázók részére)
- Kérdések alapján „mikor mi valósult meg” számbavétele, és reális értékelése az adható pontszámok segítségével.
- A megfogalmazásnál törekedni kell a rövid, tömör, célratörő válaszadásra. Érdemes beírni a helyi specialitásokat, sajátosságokat.
- Fontos, hogy azon tevékenységek fejlesztésére kerüljön sor, melyek alacsonyabb szintű megvalósítását vagy hiányát jeleztük.
- Csak az adatok összegyűjése után töltsük ki az elektronikus lapokat.
- Minden kérdésre válaszoljunk.
- Fontos a formai előírások betartása.
- Maradjon az óvodában kinyomtatott másolat.
Sikeres pályázást kívánok!
- Elért erdményeink – további feladataink
Megvalósultak - A fák védelme, ápolása, faültetés - Madárvédelem, madáretetés. - Egészséges táplálkozás népszerűsítése: - Veteményeskertek kialakítása minden csoport számára. - Energiatakarékos izzók, fénycsövek használata az épületben. - Víztakarékosság, hideg-meleg kevert csapvíz biztosítása megfelelő csaptelepekkel. - Komposztáló beszerzése és használata. - A zöld jeles napok megünneplése: kirándulások, barkácsolás szervezése. - Óvodánk környékének megismertetése. Rákos-patak, mint helyi adottság kihasználása a Víz világnapjának megünneplésénél. - Egész évre szóló állatkerti belépőnk van, melyet minden csoport igénybe vehet. - Van örökbefogadott állatunk: egy vöröspanda lány (Tündike). - Lassan tíz éve, hogy minden nyáron erdei óvodai tábort szervezünk óvodásaink részére. - Egészségnapot, valamint családi sportnapot rendezünk a szülők aktív részvételével. - Udvarunkon korszerű játékeszközök vannak. Biztonságos gumitéglával borítottuk a talaj egy részét, és a homokozók pereme is be van vonva gumiőrleménnyel. - Ivókút van az udvaron. - Óvodánk kertje az allergiát, mérgezést okozó növényektől mentes. - Nyáron a medencében frissítő permet segíti a lehűlést a gyerekeknek kánikulában. - Szelektív hulladékgyűjtés: elemgyűjtő dobozok vannak elhelyezve a bejáratoknál; fehér papírgyűjtő dobozok vannak kihelyezve a folyosókon; a műanyag palackokat préselő géppel zsugorítjuk - Papírgyűjtést rendezünk minden évben 2x. - Italos kartondobozok gyűjtését szervezzük. - Óvodánk vezető helyettese kerületi bemutatót tartott a szelektív hulladékgyűjtés témakörében nagy sikerrel. - Továbbképzéseken vesznek részt az óvónők a környezetkultúrával kapcsolatban. - Fejlesztőjátékokkal bővítettük a szakmai szertárunkat ebben a témakörben. - A csoportszobáknak egyéni arculata van, a természetsarkokban sok-sok kinccsel. - „Zöld faliújság” létrehozása, tájékoztatás az aktuális zöld hírekről. - A Zöld Óvoda kritériumrendszerének 1. 2. 3. és 6. pontját teljes egészében megvalósultak. |
Ami még lehetne - A fenntarthatóság elvének tisztázása egy - Madárbarát óvoda cím elnyerése 2012-ben - Több szenzitív módszer; életközösségek terepi tapasztalása tevékenységközpontú módszerekkel.(Pályázatok figyelése, pénz előteremtés pl.: buszra, belépőre.) - A levegő illatosítására gyógynövények használata és nem a hajtógázos légfrissítők. - Lehetőség biztosítása a használt játékok, könyvek stb. cseréjére. - Fenntartó meggyőzése a környezetbarát tisztítószerek használatának fontosságáról, beszerzésükhöz szükséges költség biztosítása. - Az óvodánk illetve programjaink (sportnap, egészségnap, az erdei tábor) népszerűsítése. - Helyi zöld szervezettel kapcsolatfelvétel, közös munkálkodás, vagy program, pályázat. - Zöld óvoda hálózatba való bekapcsolódás, tapasztalatok cseréje. - Folyamatos pályázatfigyelés a környezetbarát tárgyi eszközök (bútor, játék) anyagi fedezetének - A csoportokban a környezetvédelemmel kapcsolatos kiadványok rendszeres nézegetése, olvasása. - Csoportokban a szelektív hulladékgyűjtés, a célszerű edényekbe. - A pozitív minta adása, környezettudatos magatartás minden óvodai dolgozó részéről. - Az ismeretszerzés és alkalmazás modern módszereinek használata (internet). Például a Föld napján egy videót nézhetnénk az internetről egy űrhajó kilövéséről. - Fűszer,- illetve gyógynövények telepítése. - Barkácsolhatnánk mindenfélét a „nem-minden hulladék-szemét” elve alapján az újra felhasználás érdekében. - A hiányzó árnyékolás biztosítása a nagy udvaron a homokozó fölé. - Szerintem közelebb hozhatnánk a gyermekek számára a népi hagyományokat, ha eredeti környezetükben mutathatnánk meg nekik a régi korok emlékeit, szokásait. |